söndag 17 april 2016

Sticklingar


För två somrar sedan köpte jag äntligen ett fikonträd!! Gått och suktat, funderat och längtat. Sprang av en slump på ett jättefint träd på Tirups Örtagård här i Skåne och kunde, ja inte låta bli helt enkelt. Gillar fikonens söta goda smak men det är framförallt bladen på detta vackra träd som jag älskar. Sen är ju fikon en underbar påminelse om Medelhavet och faktiskt en av våra första odlade kulturväxter.

Tog en stickling från mitt träd som fortfarande står i gästhuset efter övervintringen. En 10-15 cm lång gren klipptes av med sekatör (viktigt med en ren och vass sekatör för fikonet är känsligt för dåliga snitt). Jag tog bort de nedersta bladen men lät några vara kvar upptill. Satte sedan ned sticklingen i en kruka med såjord och vattnade. Ställde krukan i ett ljust fönster. Till helgen ska det stora fikonträdet flyttas ut för avhärdning och sen få stå hela sommaren i ett skyddat soligt läge på terrassen. Hade gärna velat plantera ut det på friland, bor ju i zon 1, men vet inte riktigt vart, så än så länge står trädet i en stor kruka.




Mer sticklingar har det blivit under helgen. En av mina pelargonsticklingar har redan planterats om och flyttat ut i växthuset. Pelargonsticklingar är ju så enkelt och fort går det. Ett billigt och enkelt sätt att få fler fina Mårbacka-pelargoner att njuta av i sommar :)



Hoppas på att de blir lika fina som sin modersplanta!


1 kommentar:

  1. Kul med fikonstickling :) Kanske får testa det också... Kram Anna

    SvaraRadera